Riittas ordbilder

Alla inlägg den 25 januari 2010

Av Riitta - 25 januari 2010 22:04


Jag har lyssnat på mig själv ikväll. Hade kunnat göra det reda igår kväll men glömde. Då hade maken och jag varit och lyssnat på Åsa Jinder och när vi kom hem var jag trött och glömde bort tiden. Tills i eftermiddag.


Annandag jul intervjuades jag av lokalradion om min nyutkomna bok. Så småningom fick jag veta när intervjun skulle sändas. Första gången en fast tid, igår kl 18. Sen går den och elva andra halvtimmesprogram i en ständigt rullande slinga i lokalradion i tre veckors tid. I eftemiddags kom jag på det och satt på radion. Räknade ut att min intervju skulle höras ca kl 20.


Den här gången var jag beredd. Radion på rätt kanal, maken och jag bänkade i soffan. Och så var jag där.


Det kändes overkligt och konstigt att höra sig själv. Läskigt. En pärs helt enkelt. Samtidigt som jag förundrades över hur mycket som hann sägas på en halvtimme. Om att jag debuterat med den här boken, vad den handlar om, en hel del om mina mamma i sina två familjer i olika länder, om situationen i Finland, jämförelser andra krigsbarns erfartenheter och ensamkommande flyktingbarn idag, om mitt arbete, om min nästintill brytningsfria svenska och var man får tag i boken. Somligt som jag inte ens mindes från intervjusituationen.


Efteråt trött och lite matt igen. Fast inte lika trött som efter intevjun, eller som efter bokpresentationen. Men ändå. Jag är inte van vid sånt här. Har alldeles för mycket av jantelagen i mig. Därför skulle dagens ordspråk kunna vara den som upphöjer sig skall bli förodmjukad eller eget beröm luktar illa.


Men nu vill jag inte vara den rädda, försiktiga Mirjamita längre, den som alltid tänker vad andra ska tycka och tänka. Jag vill ta plats, min plats, vilket jag i ärlighetens namn också gör ibland, t.ex på bokresentationen. Men så kommer jantelagen smygande på mig igen, förmanande och varnande: Gå inte lägre ut än isen kan bära. Vilket kan vara på sin plats ibland men nu ska jag hitta ett annat ordsråk istället. Eller flera.


Ordspråk idag 1: Friskt vågat är hälften vunnet. 

Ordspråk idag 2: Den som har gjort en resa har något att berätta.

Ordspråk idag 3: Man få ta det som det kommer.


Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards