Riittas ordbilder

Alla inlägg under mars 2011

Av Riitta - 30 mars 2011 22:23

Kväll efter kväll tänker jag att jag ska sätta mig att skriva något. Men på något sätt blir det ogjort, gång på gång. Så nu ätligen några ord om utställningen. Alltså makens och min fotoutställning på Trollbäckens bibliotek.


In i det sista jobbade vi med förberedelser, hade att göra varje kväll men hann gott med allt som vi tänkt. Men hela tiden fanns tanken att vi inte får glömma något. För säkerhets skull hade jag en att-göra-lista.


Så på fredag den 11 mars var det dags att hänga upp tavlorna tillsammans med kommunens utställningsansvariga. Trevligt att jobba ihop på det sättet. Och vi blev nöjda med resultatet. Sen iväg och handla något att förtära på vernissagen dagen efter.


Lördag den 12 mars, vernissage. Vi kom på plats i god tid, gjorde iordning förtäringen och informationsbladen, hade med oss gästbok, specialgjorda visitkort, vårkort med mina blomfoton och mina böcker.


Vi hade två timmar för vernissagen och hade folk där hela tiden, i första omgången några få. När de gick hann vi sätta oss i två minuter innan nästa omgång kom, och sen var det full fart hela tiden. Totalt hade vi 28 besökare. Jättekul!


När det hela var över, vi hade packat ihop och fått i oss lite mat, kom den stora tröttheten. Tänk att man kan bli så trött! Det visar tydligt hur mycket vi hade spännt oss inför utställningen, och då speciellt vernissagen. Men så småningom repade vi oss och kunde ta itu med annat som vi försummat en tid. Som att städa.


Utställningen pågår till den 6 april. Men det blev inte riktigt som vi tänkt. Jo, den hänger kvar och besökarna uppskattar den, det fick vi höra under vernissagen och fått höra efteråt av bibliotekarierna. Och en lokaltidning skrev en liten artikel om den, med flera bilder. Så långt allt väl. Men nu har kommunen påbörjat en ombyggnation där, något som ingen visste om med säkerhet förrän det var dags.


Så nu är vår utställningslokal mitt i ett arbetsområde. Visserligen fredad än så länge men i den delen av biblioteket som är avskärmad med en tillfällig playwoodvägg. Bibliotekspersonalen gör vad de kan för att folk ska hitta dit, med affisch och säkert också muntlig information. Men troligen är det ett fåtal som vågar sig in där nu.


Nåja, det här kunde den utställningsanvarige inte rå för. Det är vad det är. Bibliotekschefen har i alla fall föreslagit att vi borde få någon sorts kompensationstid efteråt, och så kanske det blir också, på något sätt. Alla andra som skulle få ställa ut efter oss får snällt finna sig i att det nu inte finns någon lokal alls för mindre utställningar. Förhoppningsvis stämmer planerna att det kommer att finnas åtminstone någon vägg för det i framtiden, när allt väl blir färdigbyggt. Åtminstone kan kommunens barnfamiljer glädjas åt en välbehövlig förskola som nu byggs i andra ändan av det nuvarande biblioteket.


Av Riitta - 3 mars 2011 22:23

Så gick den kvällen. Via apoteket till Rosenrörelser, sen hem och bänka mig framför Antikrundan (tio minuter efter programmets början), bytte kanal och såg Antikmagasinet också, åtminstone nästan hela. Sen vaknade jag sittande i divanen när det pågick ett program om islamska kvinnoplagg men somnade om med en gång. Nästa gång bara monotona toner till programtablån.


Glädjande är att jag min helg började ikväll. Jag har nämligen den här veckan bytt tillbaka till att vara ledig på fredagar. I nästan två år prövade jag med lediga måndagar men blev aldrig riktigt vän med det. Trots att jag själv ville byta till måndagar. Det är inte särskilt populärt att boka in besök på tisdag och säga till dem att komma på måndag. Jag tog ofta fel på dagarna även om det inte drabbade andra på det där sättet mer än ett par gånger. Nu känns det skönt att komma in i gammal ordning igen.


Alltså önskar jag er alla en trevlig helg!


Ordspråk idag: Vanan är andra naturen.



Av Riitta - 2 mars 2011 22:43

Ikväll har maken och jag hämtat ut en bunt nya fina bilder. Fina är de självklart, för det är dem som vi ska ställa ut nästa vecka. Jo, ni hörde rätt, det är dags för nästa fotoutställning, en egen för maken och mig på ett lokalt bibliotek.


Det är otroligt roligt att förbereda en utställning, åtminstone när man kommit så här långt. Efter lång tids väljande, velande och skärskådande kom vi fram till ett antal bilder som lämpar sig att hängas upp på väggen för allmän beskådan. Den delen av arbetet var mycket svettigt och bildkandidater byttes ut då och då.


Men nu är utskrivna och vi har ikväll ägnat oss åt finslipning av placeringen av dem. Dock bestämms ordningen slutgiltigt på plats när utställningen ska hängas upp nästa vecka. Här emellan skall bilderna monteras i passepartouter och ramar. Liksom att förbereda för vernissagen med att skicka några till inbjudningar till vernissagen, skriva verklista och presentation och ordna med lite tilltugg.


Ordsrpåk idag: Arbete gör sömnen söt.


Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards