Riittas ordbilder

Alla inlägg den 1 januari 2010

Av Riitta - 1 januari 2010 23:26


 alla som vill ändra på sina liv. När man vill ändra sin situation kan det vara svårt att veta vad man ska göra. Eller att våga ta steget. Ideer och tankar är dock ett första steg.


Oftast är det så att man får själv se till att det blir en ändring. Bit för bit eller snabbt och omvälvande, helt eller delvis av egen kraft. Nåja, ibland sker det utan ens egen vilja, till exemel om man blir uppsagd eller insjuknar allvarligt. Men om vi bortser från dem så ligger valet oftast hos oss själva.


Ordspråk idag: Var och en är sin egen lyckas smed.


 

En period var jag väldigt ensam och trivdes inte med det. Ganska deprimerande upplevde jag mitt liv då. Jag ville gära träffa någon, en livskamrat. Till slut tänkte jag att jag måste göra något, igen hittar mig innanför mina fyra väggar där jag tillbringade alldeles för mycket tid. Men jag ville inte gå ut på restauranger eller dansplatser som jag upplevde som rena rama raggningsplatser.


Så jag la in en kontaktannons på ett väl valt ställe på Internet. Jag fick en hel del kontakter, om än en del mindre seriösa sådana. Men på något sätt gjorde det mig inte så mycket. Jag hade ett alias, struntade i mellelandena när de inte passade mig, träffade folk bara på offentliga platser och fortsatte bara så länge jag kände mig bekväm.


Jag blev gladare, dels av att träffa nya männsikor, men mest för att jag åtminstone försökte göra något för min egen situation. Och det bästa av allt, efter en tid träffade jag den rätta. Han som numera är min kära make.

 


Det här är bara ett exempel på situationer i livet där man själv kan bestämma sig att våga, att börja förändra sin situation. Man kan i alla fall försöka. I annat fall kan det bli som Börje Ring sjöng, efter Kirkegaard tror jag:

"Har jag inte valt,

har jag ändå valt

att andra tar

mitt val ifrån mig."


Jag brukar ofta tänka och grunna på just den sångversen. Han har så rätt i den. En vän sa också en mycket klok kommentar ett par gånger är jag inte vågade fråga eller göra något: "Du kan inte få mer än nej". Det gäller att försöka.


Det nya året kan vara bra tillfälle att söka sitt nya liv. I stort eller smått, men våga försöka.


 Ordspråk idag 2: Den som vågar han vinner.


Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards