Riittas ordbilder

Alla inlägg den 12 januari 2010

Av Riitta - 12 januari 2010 21:51


Mina ord idag: En mor är alltid en mor.


Min mormor höll regelbunden kontakt med sina barn under de 3-4 åren de var i Sverige. Hon var helt finskspråkig men hade hittat någon som kunde skriva på svenska. Min mamma Oili har kvar ett brev som hennes finska mamma (kallas med den finska benämningen äiti) skrev till den svenska fostermamman 1944. Språket från 40-talet, speciellt lite knagglig finslandssvenska, låter charmigt, tycker jag. Brevet visar tydligt en mors oro för sina barn och därför jag lagt in det i sin helhet i boken.


Ur kapitlet Brevväxling
– ”Nu är det 2 år den 4 juni som barnen reste dit till Sverige. Det är nu tredje sommaren som barnen fått vara dit i Ert sköte. Di ha nog sekärt vuxit mycket och blivit starka så vi kan inte riktigt inbilla oss hur mycket di har förändrats under denna tid. Vi äro så tacksamma för allt detta som har kommit till barnens del, jag önskar att Oili på något sätt skulle kunna belöna Er tacksamhet men hon är ännu så liten. Ja nu kom jag här ihåg att tacka för påskkortet som jag fick.”
– Det var det som jag skickade till äiti. Hon tyckte om det, avbröt Oili.
– ”Och Oili får ni hälsa att om di kommer att vara hur länge som helst så kommer inte mor att glömma henne aldrig. Varje gång Oilis far är hemma så brukar vi alltid prata om barnen hur di nu leker och har det bra där. Vi önskar att vi nu en gång få alla vara tillsammans ännu hela familjen. Oili och Aila brukade alltid säga att de äro mors hjälp och Soile sade att hon är fars hjälp.
Ni frågade vad jag nu brukar sköta när barnen äro borta. Först har tiden gått att få ihop nytt hem det som är så svårt att få allt vad man behöver. Nu är jag på Sunila fabriket på arbete. Nu är det slut med hopp att slippa dit till Sverige att få se barnen, di ge inte papper dit när jag är arbetspliktig. Men jag önskar nu att allt går bra och barnen slipper fort hem.
Jag sänder nu här vårt fotografi kort frågen nu först Oili vem där är om hon kommer ihåg. Så får ni säga åt Oili att far och mor äro glada när Oili kan cykla. Har ni tänkt sätta henne i skolan i höst om ännu krig håller på? Så får jag nu sända mycket kära hälsningar till Oili från Oilis far och mor och till fosterföräldrarna en god sommar och varma ljusa dag ett gott välmående. Önskar mor. En varm omfamning till Oili.”



Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards