Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Förberedelser

Av Riitta - 18 februari 2011 22:33

Snart är det dags för en ny fotoutställning. Den här gången makens och min gemensamma, här i kommunen. Snart säger jag, fast det är tre veckor dit. Men tiden går så fort, så fort.


Jag började i god tid, direkt efter jul. Men sen har det kommit annat emellan och stundvis har jag tröttnat på mina bilder. Jag får liksom nog av dem ibland. Men nu blir det slutspurt då en jättemängd ska bli en liten mängd, utskrifter beställas och ramas in, inbjudningar skickas och vernissage förberedas. Svårast av allt, och det mest tidskrävande just nu, är urvalet - vilka bilder är bra nog, vilka skapar en intressant helhet? Och så vidare...


Jag får sådan beslutsångest varje gång jag ska välja bilder, oberoende om det ska vara två till julsalongen, sex till klubbens gemensamma utställning. Jag velar och velar, tror mig ha bestämt mig men börjar sen igen: velar och velar. Som tur är alltig inom allt snävare grupp, allt färre urval. Och till slut kommer jag alltid fram till ett resultat som jag oftast tycker är bra. Inte vet jag vad andra tycker, men som jag själv är nöjd med.


Visst kan det vara en träningssak det här att bestämma sig. Från början var det jättesvårt med valen inför klubbtävlingarna också. Nog kan jag vela lite fortfarande men inte till den grad som förr då jag nästan fick ångest av min egen obeslutsamhet. Men delvis handlar det om min person. Jag är ingen svar och vitt -person, utan snarare av olika nyanser grått. Framför allt finns det alltid "å andra sidan..." i mig. Lite diplomatisk, mycket noggrann och väldigt osäker. Jag vill inte släppa ifrån mig något dåligt, ogenomarbetata. Osäker på vad som är bra, om jag duger och med evigt konstaterande att andra gör allt bättre. Jag kan också förvånas över andras uttryck i skrift och bild. Att så kan man också göra, eller så bra den andra sagt/skrivit/fotat. Att jag inte kom på det själv. Och sen följer det eviga: mitt är nog inte alls lika bra. Detta eviga tävlande!


Nog med självömkan och osäkerhet. Visst är jag sån, men inte hela tiden. Och tur är väl det, för annars skullejag inte få något alls gjort. Jag är inte den snabbaste personen i världen men jag får ändå en del gjort. Visserligen efter viss bäven, men jag blir klar. Och det ska jag bli denna gång också. Så bra att jag kan säga att jag är nöjd. Och jag är glad att vi fått tillfälle att ställa ut. Känner mig både stolt och ärad. Återstår bara att göra bra ifrån mig nu.


Men livet är inte bara fritidssysslor. Man har ju ett förvärvsarbete också som tar ut sin rätta i tid och kraft. Det är fredag och vi kom hem trötta. Så ikväll har vi bara tagit det lugnt, ätit gott och tittat på TV, hela kvällen. Men sen är det slut på latandet. I morgon fortsätter vi att jobba med de sista bildbehandlingarna och med urvalet.


Ordspråk idag 1: Gör din sak väl, så gör du den fort nog.

Ordspråk idag 2: Fort och väl följs sällan åt.



 
 
Ingen bild

Ann-Mari Dablin

19 februari 2011 08:50

Jag känner likadant, att andra gör saker mycket bättre eftersom man alltid jämför sig med de som är bättre. Man imponeras av det man själv inte kan. Det man själv kan känns ju oftast väldigt enkelt (när man kan nått) När allt känns dåligt och trögt tänker jag. OK JAG KAN INTE FOTA..MEN JAG GÖR DET ÄNDÅ FÖR DET ÄR KUL...SYND FÖR DOM SOM INTE GILLAR DET!

Riitta

19 februari 2011 12:26

Ja, så där är det. Och jag gör som du: fotar ändå för det är så kul. Jag kan bara inte låta bli.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards