Riittas ordbilder

Alla inlägg den 21 februari 2010

Av Riitta - 21 februari 2010 22:06


I år är det ett skottår med flera skottdagar. Många fler än det brukar. Igår och idag var det STORA SKOTTDAGAR för vår del.


Det varslades om snöstorm med 20-40 cm mer snö. Nu kände maken och jag att vi måste ta itu med takskottningen. Flera av grannarna hade redan gjort det, men enligt uppgift om hur mycket taken tål så borde det inte vara någon egentlig fara. Men med den prognosen...


Visst blåste det igår och snöade, men inte såna mängder. Innan vi startade igår hade vi 77 cm snö på en stenpall som inte är putsad en enda gång i vinter, imorse 82 cm.  Maken började på hustaket igår och fortsatte med sin son idag. Jag skottade lusthustaket igår. Men snöyran i natt samlades på halva lusthustaket, så idag fick jag göra om nästan hela jobbet.


Men taket, eller taken, är nu skottade. Det känns ändå skönt. Igen rasrisk här inte, även om det skulle snöa mer. Dessutom har vi nu fått effektiv insynsskydd av alla snöhögar strax utanför fönstren. Och världens träningsvärk efter två dagars styrketräning.


Ordspråk idag: Intet ont som inte har något gott med sig.


 

Så här böljade snön på baksidan igår innan vi satt igång med skottning.


 

Maken sliter hårt på taket i minus 12 grader och snöyra.


 

I morse sken solen men snön hade yrt sen dagen innan så att alla hårda kanter efter gårdagens skottning hade försvunnit. Det var precis att jag

kunde öppna dörren när jag skulle ut och skotta mig till brevlådan. Den nya snön var lätt och pudrig som tur var. Morgontidningen hade inte kommit.

Till vänster ser ni stenpallen där vi mätte snöhöjden övanpå den.


 

Hårt slit på taket, men idag under betydligt bättre väderförhållanden.

Med två krafter gick det också betydligt snabbare.


Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards