Riittas ordbilder

Alla inlägg den 11 februari 2010

Av Riitta - 11 februari 2010 22:09


Ordspråk idag: Lättja är lastens moder


Det borde jag tänka och begrunda lite oftare än jag gör. Kom dock att tänka på det nu, när jag läste Lambersfruas blogg. Om hur hon varit duktig och tränat med en stor träningsboll.


Jag har också en så boll men aldrig använt den (dock inte köpt själv utan fått den från någon tidning i samband med nyprenumeration). Jag har en motionscykel också som jag i början trampade på riktigt ivrigt. Till och med dagligen. Räknade minuterna som utökades vartefter. Men det var då det, nu har lättjan tagit över.


Förra året gav jag ett nyårslöfte (vilket jag sällan gör) om att motionea mera. Jag skulle återta dagliga cyklandet och stavgången. Följden blev att jag gjorde ännu mindre. I år har jag inte gett några löften alls i hopp om att så kunna locka mig själv till bättre motionsvanor. Än så länge har mitt icke-löfte inte haft önskad verkan.


Sport och motion har aldrig varit något hit hos mig. Inte ens i undomens tid då jag vardagsmotionerade mycket, det var bara ett sätt att ta sig till skolan, biblioteket eller kostklubben. Och uppleva naturen då jag åkte skidor eller gick i skogen. Eller de perioder då jag simmat 500-1000 m varje vecka eller dansat gammaldans. Jag bara gjorde det för skojs skull, inte för att motionera. Allra minsta betydelse hade farten. Jag skulle absolut inte tävla, ens med mig själv.


Med åren har jag blivit allt latare. Inte ens sport på Tv är jag intresserad av. Några små snuttar av olympiska spelen kan jag se, men inte gör det mig något om jag missar. Lika gärna kan jag välja något annat att se på den stunden jag vill sitta och koppla av framför TV:n. Men i förrgår fann jag något roligt, något fånigt roligt: Vinterspelen i Åre. Programmet som TV-krönikören i DN idag slår ner ordentligt och kollegorna likaså utifrån krönikan (utan att ha sett programmet). Men jag tyckte om det. Det var ju inte heller sport i vanlig mening utan parodi av vinterspel. Lättsamt roande parodi. I alla fall i brist på något bättre. Fast i kväll valde jag Antikrundan istället. Ett av mina favoritprogram.





Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards