Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 21 februari 2010

Skottår

Av Riitta - 21 februari 2010 22:06


I år är det ett skottår med flera skottdagar. Många fler än det brukar. Igår och idag var det STORA SKOTTDAGAR för vår del.


Det varslades om snöstorm med 20-40 cm mer snö. Nu kände maken och jag att vi måste ta itu med takskottningen. Flera av grannarna hade redan gjort det, men enligt uppgift om hur mycket taken tål så borde det inte vara någon egentlig fara. Men med den prognosen...


Visst blåste det igår och snöade, men inte såna mängder. Innan vi startade igår hade vi 77 cm snö på en stenpall som inte är putsad en enda gång i vinter, imorse 82 cm.  Maken började på hustaket igår och fortsatte med sin son idag. Jag skottade lusthustaket igår. Men snöyran i natt samlades på halva lusthustaket, så idag fick jag göra om nästan hela jobbet.


Men taket, eller taken, är nu skottade. Det känns ändå skönt. Igen rasrisk här inte, även om det skulle snöa mer. Dessutom har vi nu fått effektiv insynsskydd av alla snöhögar strax utanför fönstren. Och världens träningsvärk efter två dagars styrketräning.


Ordspråk idag: Intet ont som inte har något gott med sig.


 

Så här böljade snön på baksidan igår innan vi satt igång med skottning.


 

Maken sliter hårt på taket i minus 12 grader och snöyra.


 

I morse sken solen men snön hade yrt sen dagen innan så att alla hårda kanter efter gårdagens skottning hade försvunnit. Det var precis att jag

kunde öppna dörren när jag skulle ut och skotta mig till brevlådan. Den nya snön var lätt och pudrig som tur var. Morgontidningen hade inte kommit.

Till vänster ser ni stenpallen där vi mätte snöhöjden övanpå den.


 

Hårt slit på taket, men idag under betydligt bättre väderförhållanden.

Med två krafter gick det också betydligt snabbare.


 
 
ulla

ulla" title="http://bloggplatsen.se]ulla[/url]" target="_blank">bloggplatsen.se]ulla[/url]

23 februari 2010 11:48

Kul att du tittar in på min blogg..
Himmel så mkt snö ni har - så gnäller vi här nere om 1-2 m...ca-
ja det blåser ju igen ute på vägarna visserligen...själv bor jag mitt inne i centrum.
Grattis på bröllopsdagen! kram

http://singoalla bloggplatsen.se

 
katsura

katsura

24 februari 2010 21:29

Aldrig någonsin har man hört så mycket om takskottning... När vi for från E-tuna i tisdags skottades det på tak överallt. Det är verkligen ett skottår...ha ha!

http://katsura.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards