Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 25 februari 2010

Så mycket elände

Av Riitta - 25 februari 2010 22:56


Det finns så mycket elände i världen. Så mycket elände att man kan tröttna på det. Tycka att man inte kan göra något åt allt. Elände på nära håll: uteliggare i tunnelbaneuppgångar, mobbade barn i skolan och på gården, flyktingar som har svårt att få hit sina nära och kära, fattiga som blir bostadslösa för att de missat ett par hyror, barn som inte har råd att följa med på skolutflykter, barn med dysfunktionella föräldrar. Och elände längre bort: civila krigsoffer, torka och hungersnöd som drabbar alla, barn som insjuknar av smutsigt vatten, HIV-positiva utan medicin, förtrycka som inte kan uttrycka sin åsikt utan att riskera bli fängslade, skadade som mist familj och bostad i översvämningar och jordbävningar.


Det finns så mycket elände i världen. Mer elände än man kan orka med. Men man kan alltid göra något för en annan. Bli läxläsare eller flyktingguide, besöka äldre eller följa med ett brottsoffer som vittnesstöd på rättegång, köpa Situation Stockholm eller skänka pengar till en hjälporganisation. Och få glädjas över hur ett barn klarar skolan bättre, en äldre person fått berätta om sitt liv, ett brottsoffer vågar vittna mot förövaren. Eller få del av ett fadderbarns liv, ett skolprojekts utveckling eller bistådnsarbetarnas och volentärers berättelser om sitt arbete i katastrofområden.


Det finns så mycket eläde i världen. Igen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. Mycket eller lite. Även den minsta insatsen räknas.


Ordspråk idag: Sättet som man ger på betyder mer än det man ger.




 
 
katsura

katsura

27 februari 2010 18:42

Kloka tankar!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Margaretha

27 februari 2010 18:58

Så vackert du skriver,jag blir riktigt rörd.Visst finns det mycket elände i världen. Därför borde man skämmas att gnälla om sina små bekymmer. Men man är sig själv närmast ändå. Det gör inget om man förflyttar sina tankar lite längre bort än sig själv.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg
Hälsningar från Maggan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards