Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 13 november 2009

Fredagsmys i lusthuset

Av Riitta - 13 november 2009 22:40


Ordspåk idag: Borta bra men hemma bäst.


Vi har ett sexkantigt lusthus i vår lilla trädgård. Mest hela sommaren har vi byggt på det: grundmålat alla delar, satt ihop plockepinnet, målar utsidan och även insidan en gång. Saknas insidan en gång till. Vi har påbörjat modifieringen av insidan så att det ska bli flexibelt. Skönt och avslapnat för make och mig med korgstolar och midre runt eller sexkantigt bord. Bordet ska gå att förstora så att vi kan sitta på väggfasta men flyttbara bänkar när vi blir många. Än så länge är det så bara i tankevärlden, i verkligheten finns två tädgårdstolar i trä och ett på gränsen för stort runt trädgårdsbord. Och några fasta konsoller som ska göras om till vridbara sådana och lösa bänkplan. Skön blåvit inredning i form av dynor och lyktor inhandlades på sensommarens rea.


Visserligen har vi byggt på mest hela sommaren och hösten är vi haft tid men också ytnyttjat lusthuset ända från början. När det fina golvet var färdigt insåg vi att vi har en dansbana. På med lite vals och dansen var ett faktum. När väggara var upe satt vi där med vårt första fika. Och så har vi hållit på. In med solar och bord när vi velat sitta där och fika eller äta och ut med allt igen när vi jobbat med huset.


Jag har suttit där när solen ute var för stark för min bärbara dator och vi har suttit där när det blåst och regnat och kyliga sensommarkvällar. och bäst av allt, vi sitter där fortfarande och åter vår fredagsmiddag. Ett tag blev det lite väl kallt men så köpte vi en liten elkamin som värmer lagom.


Nu har luften gått ur oss för stunden. Skulle ju behöva måla insidan en gång till men nu får det vänta till våren. Så idag har vi pyntat. Hängt upp ljuskronan i taket och små lyktor i gardinstägerna. Två smala luftiga gardiner också vid fönstren närmast väggen utan fönster, mot grannens plank. Sen tidigare hade vi ställt där några lyktor på bänken och fleecepläder på stolarna.


Så satt vi där och myste med färdiggrillad kyckling, potatissallad och en flaska vin i kaminvärmen insveta i våra plädar och bara njöt av alla nya ljusen som lyste upp lusthuset så varmt och vackert. inte bara de ljuse vi hade där på riktigt utan alla de mångfaldigande seglingarna i fösterrutora mot mörkkret utanför. Vi var riktigt, riktigt nöjda.


Vi ska fortsätta ha vårt fredagsmys i lusthuset så länge det bara går, maken och jag. Idag var det någon plusgrad till en börja men mot slutet, efter en stunds uppvärmning i förväg och 1½ timmes sittning, visade termometern på 19 grader. Ca 15 grader nä vi satte oss. Skulle tippa att vi kan få det tillräckligt behagligt där inne vid neråt -5 grader. Alltså kan vi nog njuta av lusthuset större delen av året. Härligt! Och något att se fram emot vid arbetsveckans slut.


        

Lusthuset i september med vår nya plattläggning enligt egen design och den efterlängtade vinrankan i förgrunden. Och ur en annan vinkel i oktober med björken på almänningen i sin fina höstskrud. Fortfarade med stege och målargrejer inuti. Nån kväll ska jag fota det hela med alla ljuse tända.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards