Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 31 maj 2010

Bästa och sämsta inköp

Av Riitta - 31 maj 2010 13:42

Vad är ditt bästa inköp på sistone? Eller sämsta? Ibland är det lätt att svara på, ibland svårare. Just nu är det lätt för mig.


Det bästa maken och jag har köpt i vår är en hammock. Tänk dig att sitta där i eftermiddagssolen och njuta av värmen. Är det för varmt sätter jag up en parasoll framför den så jag får lite extra skugga. Där kan jag sitta, smågunga och läsa. Eller skriva blogginlägg, som nu. Eller så kan jag ta ut ett par kuddar och lägga mig i hammocken. Med handen eller foten ger jag lite fart då och då medan jag läser en god bok. Och kanske slumrar en stund.


Lika skönt är det att sätta sig där en liten stund efter arbetsdagen i sjunkande solskenet och titta genom dagens post.


Jag hade länge önskat mig en hammock, den har definitivt ingått i planeringen de två senaste åren, men var inte lämpligt tidigare. För två år sedan gjorde vi en ny uteplats där även hammocken skulle få plats. Det tog sin tid innan vi hade beslutat oss för en plan och först i slutet av semestern satt vi igång. Platsen var inte klar förrän på hösten. Nästa delprojekt var lusthusbygget som tog hela förra sommaren. Stor del av förra sommaren var vår lilla tomt en byggarbetsplats med alla byggdelar utsridda för grundmålning och hopsättning. När lusthuset väl stod på plats skulle det målas in- och utvändigt. Då var det redan höst och ingen idé att göra nyinköp för trädgården. Så äntligen i vår var det dags. Nu står hammocken äntligen på sin plats och utnyttjas ofta, speciellt av mig. Sittande eller liggande.


Mitt sämsta inköp på sistone är ett par sandaler som skulle vara bra för ryggen och hållningen. De kändes verkligen bra när jag provade dem. Försäljaren på trädgårdsmässan sa att det skulle ta tre dagar att vänja sig med dem. När vi åkte till Paris hade jag lust att börja använda dem för jag visste att vi skulle gå mycket. Och att jag skulle få ont. Men jag hade inte gått in dem ännu, så det var bäst att låta bli dem.


Så när det äntligen blev sandalväder här hemma började jag träningen. Visst fick jag ont i benen och ryggen i början, men det släppte efter ett par dagar. Åtminstone i benen. Ryggontet kopplade jag inte ihop med sandalerna, inte då ännu. Sedan blev det kallare väder och sandalerna fick vila. 


Igår var det varmt när vi gav oss iväg till affären. På med de nya sandalerna igen. Jag hade haft lite ont i ryggen redan på morgonen, men det blev bara värre och värre under tiden vi traskade runt i ett av de stora varuhusen som har nästan allt. När jag väl skulle sätta mig i bilen fick jag knappt in vänstra benet. Det gick bara inte att lyfta upp med egen muskelkraft. Inte var det lätt att få den på kopplingen heller, men som tur var släppte det onda och stelheten något när jag fått sitta ett tag. Så jag lyckades i alla fall köra hem.


Väl hemma var jag färdig för ryggläge. Av med sandalerna och på med innetofflorna. Men innan jag kom till sängen gjorde magen sig påmind om matbehovet, så vi satt igång med enkel matlagning. När jag hade som ondast i affären hade jag grabbat tag i rökt sik och färdig potatissallad. Det var skönt, bara att lägga fram och göra en liten sallad till. Vi gjorde det bekvämt för oss i lusthuset, med med två trädgårdsstolar istället för väggbänkarna.


Efteråt lade jag mig en liten stund i hammocken. Därefter kändes ryggen så pass bra att jag kunde plantera de nyinköpta blommorna i en stor kruka och vattna alla utekrukor. Nu med bara liten känning av ryggen.


På vintern matade vi fåglar med solrosfrön. Självklart blev det en del spill och till slut hade en del av fröna grott. Precis där vi ska göra en ny plantering för rabarber och krusbär. Så jag tog och grävde försktigt upp solrosplantorna och planterade dem tillfälligtvis i en kruka. När den nya planteringen väl är i ordning ska solrosorna tillbaka. Där får de växa, mogna och stå kvar som fågelmat.


En gång förut har solrosfröna grott ordentligt efter att fåglarna ätit och skräpat. Det kom upp massor av smålantor och de flesta växte sig till stora.  Precis som jag hade hoppats blommade de som bäst när maken och jag gifte oss. En del av blommorna använde vi sen som dekoration av vår vigselplats utomhus intill en strand. Resten fick fåglarna kalasa på.


Medan jag suttit här i hammocken och skrivit fick jag besök av två orädda ringduvor. Lungt trippade de runt och letade efter något gott att picka i gräset. Länge stod de bara två meter ifrån mig där de hittade gamla solrosfrön. På samma sälle där jag grävde de små plantorna ifrån. Som närmast var de bara en meter ifrån mig. Synd bara att jag inte hade kamera med mig. 


Mina ord idag: Ta väl vara på de njutningsstunder som ges.



 
 
katsura

katsura

1 juni 2010 15:05

Är det MBT-sandaler? Det lät inte alls bra att få ryggont av dem. Tur att du har en hammock att vila i!
Mitt sämsta köp nyligen var en klänning, men jag trodde det var en tunika. Till byxor ser den inte klok ut och som klänning är den helt genomskinlig... Vore jag 20 hade det kanske inte spelat någon roll, men jag vill skona omgivningen!

http://katsura.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards