Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 22 maj 2010

Varför inte i klartext?

Av Riitta - 22 maj 2010 21:10

 


En gång för många år sedan sades det till mig att man måste duscha varje efter att man fyllt fyrtio, för annars luktar man illa.

Jaha?

Jo, när man kommit i den åldern blir olika kroppslukter tydligare, så man måste vara noga med sin hygien.

Jaha.


Sen var det inte mer om det. Efteråt undrade jag varför hon sa det. Menade hon att jag luktade illa och borde duscha dagligen? Men jag dushade ju dagligen redan innan det uttalandet, men sa inget. Eller menade hon att jag luktade illa trots att jag dushade? Eller menade hon rent allmänt.


Jag var tyvärr för feg att be om förtydligande och vet än idag inte vad hon menade.


En annan gång sades det till mig att vi måste tänka på hur vi klär oss på jobbet, eftersom vi möter många invandrarmän som kan känna sig provocerade.

Visst.

Ibland klädde sig kvinnorna i lite väl urringat.

Visst.


Sen var det inte mer om det. Efteråt undrade jag varför han sa det. Menade han att jag klädde mig i för urringat? Eller menade han rent allmänt, för det var sant att ett par kollegor hade ibland ganska urringade tröjor. Men jag brukar inte höra till dem.


Brukar inte, men dagen innan hade jag haft på mig en ny omlottströja som ville glida isär lite väl lätt ovanför bysten, när vi gjorde iordning gemensam midsommarlunch. Jag hade inte upptäckt det fenomenet när jag provade plagget. Men det han inte visste var att jag faktiskt hade en tunn skal som jag hade om halsen och framför urringningen när jag tog emot mitt utländska besök straxt efter lunchen. Och därefter alltid använde en brosch att hålla ihop kanterna som ville glida isär.


 


Jag har fundrat varför vissa människor har en tendens att antyda saker i stället för att tala i klartext. Varför prata i allmänna ordalag om de här människorna menade att jag luktade illa eller att jag klädde mig i för urringat? Varför inte säga som det var och få ett svar? Av finkänslighet? Av rädsla för svaret? Jag vet inte, men nog vore det justare att vara rak. Och lättare att svara på.


Lika mycket undrar jag varför jag själv inte kan inbringa nog med mod och snabbhet med att fråga vad dessa antydare menar. Istället för att låta tillfället passera och efteråt grubbla över vad de menade egentligen.


Jag är också sur på mig själv för att jag ofta är lika mjäkig som dessa två, och andra, antydare är mot mig. Att jag inte vågade fråga. Att jag inte kom på direkt att ge mina förklaringar i vilket fall, ifall att gliringarna var avsedda mot mig. Att jag bara sväljer allt och tystnar. Det är ingen bra strategi.


Jag hoppas innerligt att jag inte beter mig likadant mot andra.


Ordspråk idag: Må även den andra parten höras.


 
 
Mita

Mita

23 maj 2010 20:01

Man ska fråga, blir så onödiga spekulationer annars!

Tack förresten för raderna i min blogg!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
katsura

katsura

25 maj 2010 11:51

Jag håller med Mita, men det är kanske inte alltid så lätt, beroende på hur väl man känner varandra.
Jag brukar få liknande funderingar när någon sliter upp Läkerol och bjuder. Vem av oss i sällskapet hhade dålig andedräkt? Var det jag?

http://katsura.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards