Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 12 maj 2010

Väntat och oväntat i Paris

Av Riitta - 12 maj 2010 16:14

Det gäller att ha kameran framme när man är ute. Man vet aldrig vad man råkar se.


I Paris, så som annars också, gick maken och jag med var sin kamera. På en resa som det här fångar vi ofta samma motiv men ibland lite olika vinklar, och ibland har vi sett helt olika saker. I vilket fall skulle det aldrig fungera att använda samma kamera. Vi skulle båda två bli otåliga i väntan på att få ta vår bild. Dessutom skulle det efteråt vara svårt att veta vem som tagit vad.


 

Framför Notre-Dame fick den här pojken uppleva hur det är att mata fåglar ur händerna. Där stod en man som satt en brödbit i en frivilliges händer och vips så kom fåglarna till maten.


 

I en park på Ile de la Cité höll den här gruppen att lära sig tai chi (eller något liknande). Så som många parker i Paris är den här också till stor del täckt av tunn, rödaktig, lättdammande sand. Inte utan skäl fanns det skoputsdukar på hotellrummet.


  Men det fanns också grönska i parkerna, alltid som en del av parken. Skulpturer fanns det i massor, oftast av vit kalksten.


 

Här råkade vi på ett glatt par som fotograferades inför bröllopet. Ett ögonblick efter denna bild korsade de vår väg där jag stod med kameran i hösta hugg. Han gick snabbt förbi men hon stannade till ett litet ögonblick, log glatt och tittade rakt in i kameran. Sen bar det vidare till den sandiga delen av allén intill oss. Stackars hennes klänning som släpade i marken då också.


  Uthyrningscyklar finns det i Paris precis som i Stockholm, men vi såg inte många cyklister...


 

... men desto fler mopedister och motorcyklister. Överallt fanns motorcyklar och vespor parkerade i långa rader. Där kom kostymklädda män, parkerade och ställde ifrån sig fordonet, tog av sig hjälmen, rätade till rocken och gick iväg till sina möten.


Att se på bilder från resor och utflykter är för mig som att förlänga nöjet. Genom att berätta om upplevelserna får jag vara med om resan en gång till. Även om det här är bara en bråkdel, mer som ett smakprov, av våra upplevelser. Tack att ni följde med!


Mina ord idag: Njut av det goda - så många gånger du kan.


 
 
Anita

Anita

12 maj 2010 23:01

Åh, vad fina bilder. Jag har själv varit i Paris och det var en stor upplevelse därför gav de här bilderna en liten påminnelse hur vacker den stan är. Vi strövade mycket den vecka vi var där.
Tack för att du delar med dig av din upplevelse.
Kram

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards