Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 11 maj 2010

Fransk arkitektur

Av Riitta - 11 maj 2010 10:46

Har ni tänkt på att det ofta är mycket intressantare att vända blicken uppåt väggarna eller upp i taket istället för att bara se det som finns i ögonhöjden? Gamla kyrkor till exempel har ofta fashinerande takkonstruktioner och fina dekorationer.


Jag hade läst om ett affärsgalleri, Galeries Lafayett, i Paris som skulle ha vacker arkitektur. Vi åkte dit. Tjusigt ställe, som NK i Stockholm fast ännu fashionablare. Maken och jag var rörande överens om att detta inte var ett ställe för oss, men vi skulle i alla fall se oss omkring.


 

Vi vände blicken uppåt och såg det mest fantastiska taket jag sett i någon affärslokal. Från bottenvåningen såg man rakt upp mot taket högt upp i skyn. Flera vånginar däremellan hade vackert dekorerade välvda burspråk inåt, ungefär som på teater. Stället var absolut värt ett besök.


  Tyvärr var det fotoförbud i Notre-Dame, som är en mycket pampig gammal kyrka, och i Sacré-Coeur i Montmartre. Sacré-Coeur är en helt fantastisk ljus kyrka med många vackra mosaikdekorationer. Men man kan inte få allt. Däremot var det helt okey att fotografera i Saint Séverin kyrkan i Latinkvarteren.


Vi råkade besöka de stora kyrkorna på en söndag coh var därmed delvis med två mässor. Förvånande nog fick man komma in som turist och strosa runt längs kanterna under mässan. Sacré-Coeur hade förutom sin skönhet också fin akustik.  Vi satte oss ner en stund och lyssnade till nunnekörens sång. Trots att vi inte kan mer än några få ord franska var mässan vilsam att lyssna till. Vid ett tillfälle kunde vi ändå förstå när man läste Fader vår.


Mer arkitektur


 

Brokontruktioner kan också vara vackra. Det här är en av Paris många broar över Seine.


 

Här bron Bir-Hakeim över Seine. Nederst plats för bilar på sidorna och cyklister i mitten. Överst kör tunnelbanan. Jag gillar pelare och kolonner på rad, om det sen är på broar...


... eller pelargångar invid hus. Här vid kungliga palatset där en skolklass på utflykt sök skydd undan regnet under lunchrasten. Att sitta i parken bortom pelarna var inget att tänka på.  


 

På samma ställe hittade jag en installation av förkortade lekfulla varianter av pelare i den gamla miljön.


 

Men det är inte bara pelare som jag tycker är tilltalande. Runda former kan vara precis lika fint, som i den här samlingen av silverbollar som speglar omgivningen där de sakta snurrar på vattnet.


 

Apropå runda former var denna affärscentrum, Forum des Halles, en riktig överraskning. Vi letade efter det den sista dagen och den enda dagen då affärerna var öppna. På vägen passerade vi börsen och en stor park, och där, på andra sidan av parken var forumet nergrävt och svårt att se förrän man var där.


 

Bara mindre delar av forumet stack upp och kontrasterade mot den äldre bebyggelsen.


  Den här har jag tagit inne mot en spelgelvägg, som speglar de välvda formerna på motsatta sidan och en närliggande kyrka som syns genom glaset.


Vad fanns där då? En mängd olika butiker, bland annat H&M och en elektonikbutik på tre plan som även hade fotoutställning. Vi handlade dock inget men det var skönt att komm in ett tag för den dagen var regnigare och kyligare än de andra.


 

Intressant arkitektur följde oss ända till flygplatsen Charles de Gaulle, som är en upplevelse i sig. Byggnaden är rund med såna här glasrör i mitten. De för folk från ena våningen och avdelningen till den andra med rullband.


Den sista bilden är från hemvägen men min berättelse om Paris slutar inte här. Nästa gång ska jag ta er till Montmartre.


Mina ord idag: Sluta andrig att förundras.


 
 
Ingen bild

Margaretha

11 maj 2010 18:48

Hej igen!
Det var roligt att höra från dig igen. Men vilka upplevelser du och din man har gjort då. Paris!Var ett stå vassare förstås. Det är ju en sådan upplevelse man önskar man fick göra en gång i livet. Men sådant är inte för mig. Flygrädd som jag är.
Men det gäller då att glädjas åt det man kan.
Som t.ex en teaterupplevelse.
Det var så intressant att läsa om dina upplevelser. Hoppas du hittar till min blogg igen. Hade faktiskt tappat bort din,men nu ska jag spara de.
Hälsningar från Margaretha.

 
ulla

ulla" title="http://bloggplatsen.se]ulla[/url]" target="_blank">bloggplatsen.se]ulla[/url]

12 maj 2010 10:12

Hej-kul du tittade in...
Ja det är både kul och tröttsamt (visserligen) ta hand om 4 barn, hem, tvättm mat etc...De är 5, 6. 15, 16 år...Min oro betr den bloggen beror på oro betr min dotter-deras mamma- som ligger på sjukhus - bl.a p.g av att huvudet vill mer än kroppen - dvs utbränd ( dumt uttryck egentligen)...
kram

http://singoalla bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards