Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 9 maj 2010

Eiffeltornet är Paris!

Av Riitta - 9 maj 2010 14:56

Redan innan vi bokade Parisresan studerade jag kartor och information om parisiska sevärdheter och stadsdelar. Varken maken eller jag hade tidigare varit där och hade noll koll på vad som skulle vara bra eller dåligt. När resan väl var bokad fortsatte vi att studera Paris på håll ännu mera. Bland annat gick vi på gatorna nära hotellet och Eiffeltornet via Googles satellitkartor.


Men så kom askmolnet och allting blev plötsligt osäkert. Vi kom  helt av oss med vårt planerande. Det var bara att avvakta och se om vi skulle komma iväg. Och tillbaka.


Vi kom iväg helt tidsenligt. Jobbade på förmiddagen och sen direkt till Arlanda. Till hotellet kom vi ganska sent på kvällen efter att ha köat länge för turiståkbiljett och letat bland skyltarna till tunnelbanan. En liten stund var språkförbristningen märkbar. Men det löste sig. Väl vid närmaste tunnelbanan kände jag igen mig från satellitkartpromenaderna så vi hittade fram utan karta.


Den kvällen blev det bara en sen middag på en närbelägen restaurang och en liten promenad runt ett par kvarter.


Det första och det absolut enda måste på Parisresan för mig var ett besök i Eiffeltornet. Maken hade inget däremot. Så vi gav oss dit direkt efter frukosten. Återigen kände jag igen mig vid tunnelbanan så det blev lätt att hitta redan innan det berömda tornet syntes.


Det här var första maj, en helgdag i Frankrike och det mesta stängt, och soligt väder, även om det inte var sommarvarmt som veckan innan. Det var tydligt att många parisare och alla turister styrt kosan till parker och många även till Eiffeltornet.


 


 


Jag fotograferade tornet på långt håll och nära. Men tyvärr gick mina planer om vissa häftiga vinklar delvis om intet eftersom man hade satt skyddsnär om kontruktionen lite varstans.


Upp kom vi till slut. Trängseln var stor även där men utsikten var enorm.


 


 


Mina ord idag: Vissa saker är värda att köa för.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards