Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 1 december 2009

Inget så vackert som åldrande tulpaner

Av Riitta - 1 december 2009 22:38


Jag har en förkärlek till åldrade tulpaner. Nog att färska blommor också är fina och tulpaner i synnerhet, men inget slår den speciella skönheten hur en tulpan som börjat åldras.


När jag täker på en tulpan kan se framför mig hur den förändras dag för dag. Tänk dig själv. Redan efter ett par dagar början den öppna sig så att man ser innanmätet. Efter ytterligare ett par dagar börjar blombladen speta utåt så ostyrigt att jag blir bara glad av att se förändringen. Och så början den tappa en del blomblad som ligger kupade på bordet och håller sig så vackra ytterligare ett tag. Medan de flesta sitter kvar och hänger neråt som en kjol runt en krona. Ostyrigt, böjda på alla möjliga sätt. Varje blomma på sitt sätt.


När det är tulpanperiod måste jag bara köpa hem dem. Sen får de stå kvar tills de är helt torra. Under tiden hamnar en del framför min kameralins. Jag har inte många bilder på frächa "fina" tulpaner men desto fler på åldrande sådana. Bara för att jag tycker att de är mycket mer spännande att fota.


Nu har jag precis beställt ett par förstoringar som jag ramat in och ska ställa ut på kommunens julsalong där alla skapande kommuninvånare får visa upp ett par verk var. I år valde jag just två åldrande tulpaner, dom här två.


Ordspråk idag: Grå hår är ålderdomens prydnad.


   

 
 
Placebohoe

Placebohoe

1 december 2009 23:03

Fina foton :)

http://placebohoe.blogg.se

 
makalösamarie

makalösamarie

2 december 2009 00:30

Hej!
Tack så mycket för din kommentar på mitt blogginlägg tidigare. Känns som vi har ungefär samma syn på åldrandet och dess skönhet. Tror man mår som bäst om man kan acceptera att man ständigt åldras. Alltför många människor verkar spendera hela livet med att jaga ungdomen... Det borde vara dags att hylla ålderdomen istället!
Nu till ditt fina inlägg. :) Vad härligt det var att få läsa om dina älskade tulpaner, ur en lite annorlunda synvinkel än man är van vid. Det är nog inte alla som tar så väl tillvara på blommans alla stadier. Dina fotografier är också oerhört vackra, färgerna och ljuset, kanonfint!
Ta hand om dig!
/Marie

http://frokenm.bloggplatsen.se

 
katsura

katsura

2 december 2009 18:50

Tack för att du tittar in och lämnar avtryck på min blogg då och då! Välkommen tillbaka!

Jag har aldrig tänkt på vissna tulpaner som vackra...men du har helt rätt! Fantastiska bilder!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Teija

Teija

2 december 2009 23:40

Tulpaner är min favoritblomma just för att det är den enda blomma jag vet om som fortsätter att växa där i vasen. Helt otroliga är de!
Samtidigt kan det ju vara så att de ibland inte riktigt orkar slå ut... eller hinner som den frostnupna rosen på min blogg. Lite sorgligt men sådant är ju livet.
Kul att du hittade till min blogg, sov gott:D

http://varannandag.bloggplatsen.se

 
norpis

norpis

10 december 2009 12:08

Så fina bilder du tagit på tulpanerna, att även det som vissnat kan bli till något snyggt!

http://norpis.bloggagratis.se

 
Marita

Marita

11 december 2009 23:08

Fantastiska bilder på en vissnande blomma!! En sann konstnär ser skönhet där ingen annan tänker tanken och har sen förmågan att visa oss tvivlare... Otroligt vacker!! Ska minnas detta till i vår när tulpanerna vissnar på mitt bord, att de är vackra då med :)

http://maritassmycken.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards