Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Långhelg

Av Riitta - 27 juni 2010 18:59

Härligt med långhelg, speciellt när man råkar få fint väder. Jag har varit ledig sen i torsdags, återstår morgondagen också. Och fint väder har vi haft mest hela tiden.


Det blev midsommarfirande med en hop vänner (tradition sen många, många år), först på festplatsen i Rönninge by i Täby med medhavt fika och sen grillning hemma hos en av familjerna i Åkersberga. Det var så varmt att vi kunde sitta ute till sena kvällen i bara kortärmat. Sånt händer inte ofta.


Mycket god mat har det blivit med bland annat grillkött och -korv, sill och potatis, sallad, gott bröd och jordgubbsmuffins. I dag gjorde jag midsommarbakelser av drömtårteskivor, vispgrädde och jordgubbsskivor. Synd bara att jordgubbarna är så hiskerligt dyra nu, för de är ett måste på midsommaren. Egentligen så länge det finns jordgubbar, all är alldeles tokig i dem. Så idag fick det bli belgiska sådana som faktiskt var skapliga till priset. Och goda.


Därutöver har vi hållit på i trädgården. Pö om pö byter baksidan skepnad. Det tar sin tid, och det får det göra för vi ska leva också under tiden. När vi satt igång lade vi upp en treårspplan. Allt har hittills gått planenligt: etapp ett planering och ny plattläggning, etapp två lusthuset och etapp tre nya planteringar, liten pergola och en del andra små slutarbeten. I vilken ordning vi gör saker reviderar vi lite då och då, beroende på vad som passar bäst. I år, det tredje året, är det tänkt att vi ska bli klara med baksidan, vilket jag tror att vi lyckas med. Nukan vi se hur det kommer att bli i slutändan, vilket är roligt och inspirerande.


När vi är klara, förhoppningsvis i slutet på augusti , ska vi bjuda de närmaste grannarna till trädgårdsparty, så de får se vad vi hållit på. De har sett hur det dykt upp till framsidan en massa plattor och sand, byggnadsdelar och stenblock, som vi kört lite i taget runt fyra hus till baksidan. Samtidigt som framsidan i perioder fått herbargera allt material, och plantor i exil. 


Vi har en förbättrings- och ändringsplan för framsidan också. Det är därför vi inte lägger ner större möda på den ännu. Bara lite gräsklippning och bevattning. Under tiden vi jobbar med baksidan grunnar jag på olika lösningar för framsidan, så att vi kan sätta igång med den nästa sommar. Sen någon gång, förhoppningsvis, har vi både snygg och lättskött trädgård.


Mina ord idag: Man ska ha mål men inte för bråttom.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards