Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 20 juni 2010

Prinsessbröllop - vi var där

Av Riitta - 20 juni 2010 13:02

Prinsessbröllop igår - minnesvärt, världsomnämnt, välbevakat. Även vi, maken och jag, var där. Nåja, inte på bröllopet men väl på stan, och försökte få en skymt av brudparet under kortegen och båtturen.


Eftersom vi inte hade lust att stå och köa för bästa platser i flera timmar så tänkte vi ta oss till Skeppsholmen och Kastellholmen. Men det var inte det enklaste. Redan strax efter tre möttes vi av avspärrningar och kom inte vidare från Kungträdgården, som fylldes på mer och mer. Avspärrat åt vilket håll vi än försökte gå.


 


Men vi lyckades till slut, när vi kom på att gå under avspärrningarna. Ner i tunnelbanan och ut genom Kungsträdgårdens enda utgång på rätt sida om avspärrningarna. En halvtimme senare var vi på plats.


 


Vi stannade framför Nationalmuseet, mittemot slottet. I sällskap med många andra förväntansfulla åskådare, men där var trängseln långt ifrån lika stor som på andra sidan Strömmen. En man bredvid oss hade radion på så vi kunde höra hela vigselgudtjänsten. Avståndet var dock så pass långt att man behövde teleobjektiv för att få bra bilder. Det hade vi, men våra objektiv såg ut som små leksaker mot objektivet här på bilden. Han fick säkert närbilder, jag bara översiktliga när kortegen kom nerför slottsbacken.


 


När hela kortegen hade passerat slottet gick vi vidare, genom Skeppsholmen till Kastellholmens ända. Mittemot Söder och Finlandsbåtarna, och dagen till ära diverse militära båtar. Innan det var dags för nästa pass hann vi sätta oss en stund och njuta av medhaft fika i sommarsolen.


 

Och så kom brudparet i "Vasaorden", log och vinkade glatt till oss,


 

och blev hedrade av marinen, saluten ...


 

... Jas-planen i formation.


 

Eftermiddagen var varm och solig och folket njöt, som här framför Af Chapman, när allt var över.


Mina ord idag: Alla kan få del av festen, fast på olika sätt.


 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

23 juni 2010 21:58

Tack för din kommentar hos mig!
Grattis till både dig och käre maken! Mycket välförtjänta fotovinster:) Sen måste jag säga, att fler av fotona från bröllopsfestligheterna är strålande bra. Då tänker jag främst på kortegen på Slottsbacken,Brudparet vinkande i Vasaordens akter och Jasplanen. Att fånga dem på bild måste vara en bragd, för de susade ju fram så fort.
Soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
katsura

katsura

23 juni 2010 23:22

Det måste ha varit en upplevelse att ha varit i Stockholm just den här dagen och vilke fina bilder du lyckades ta trots mycket folk!
Tack för din kommentar hos mig...den värmde!
Trevlig midsommar!

http://katsura.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards