Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 26 september 2010

Lekfullt

Av Riitta - 26 september 2010 18:53

Livet kan inte bara vara allvar med arbete och plikter, eller hur.


I alla tider har det berättats sagor som ofta haft någon uppbygglig mening om hur man borde bete sig, eller hur det går för en om man inte sköter sig. En del sagor kanske har din grund i någon verklig person som blivit legend, och andra är bara sagor.


På Ösel pratas det om Suur Töll och Piret. Suur Töll var en stark och storvuxen man som var mycket hjälpsam, Piret var hans hustru. Här bär de upp en båt fullt med fisk.


Den här lekfulla statyn som jag hittade i Pärnu. Jag kommer inte ihåg vad den eller skulptören heter, än mindre vet jag vad konstnären tänkt när han skapat detta. Men jag tror att han har nog haft det roligt.


Den här gungan såg vid vid gästhamnen i utkanten av Kuressare på Ösel. Den för mina tankar till gamla svartvita filmer där byns ungdomar antingen gick till dansbanan eller bynds gemensamma gungor. Antingen bara flickorna som drömde om pojkar eller att pojkarna gav fart till flickorna som skrattade förtjusta. Kanske har den här gungan varit med om något liknande.  


 

Här en annan gunga med gunga som testas av maken i Angla på Ösel. Även den med gamla lekfulla anor, skulle jag tro.


Maken min är lekfull. Här testar han en av de tre olikstora trähästarna som stod framför en av väderkvarnarna i Angla. 


Badstranden i Pärnu bjöd på flera sätt att leka i vatten... 


... och i gästhamnen i Kuressaare badades det från bryggan trots förbudskylt.


Nya leksaker och aktiviteter uppfinns hela tiden. I Pärnu såg vi sådana här roliga bollar som man kunde hyra. flickan i bollen kröp in genom en liten öppning och sen var det bara att sätta bollen i sakta rullning. Liknande men utan extra luftlager såg vi i vattenbrynet på stranden.


 

De lite mer allvarsamma eller lugna kan roa sig med schack på de här boden med inbygt spelplan. 


Mina ord idag: Man blir aldrig för gammal för lek.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards