Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 15 september 2010

Pärnu och Kuressaare

Av Riitta - 15 september 2010 18:45

Jag har tidigare berättat om Estlands stränder. Nu blir det stadsmiljöer, först i gamla staden i Pärnu. Alltså den turistiska sidan till att börja med.


Pärnu

 

Så här ser det ut i gamla stan på Rüütli, huvudstråket för turister under bästa semestertider...


 

... och så här. Inte allt i bästa skicket men pittoreskt ändå. Husen är ofta väldigt färgglada.


 

Fast det finns annat också.


 

I det här huset, också det i gamla stan, finns en restaurang med medeltida tema i inredning och personalens klädsel. På matsedeln finns traditionella estniska rätter. En av specialitéerna är vildsvin, som jag var sugen på när vi kom dit. Men maten skulle ta 1½ timme att laga för de hade många beställningar och allt lagades från grunden. Oklart om vildsvinet var redan fångar. Men maken och jag var vrålhungriga så vi gick till ett enklare, och snabbare, ställe istället.


 

En dekoration på restauranväggen, här dock tamgris.


 

Röda tornet, från 1400-talet och Pärnus äldsta byggnad, har varit bland annat fängelse men idag sevärdhet med hantverksförsäljning i och utanför tornet.


 

Bara några kvarter ifrån gågatan kan det se så här pampigt ut.


 

Det här hotellet, Villa Ammende, som ligger neråt stranden, är både pampigt och vacker. En rikitg pärla av sekelskiftes jugendstil! Allting är renoverat till sin ursprungliga form med enorma mängder av vägg- och takmålningar i origialfärger. Maken och jag hade lyckan att träffa en kunnig och berättarvillig person i receptionen när vi tittade in där.


Kuressaare

 

Även Kuressaare, som är Ösels enda stad, har ett vackert och pittoreskt centrum med ett huvudstråk och några korta stumpar åt sidorna.


 

Här finner man både apotek, friser- och manikyrsalong (en av väldigt många sådana i staden), länsstyrelsen och restauranger. Restaurandet finns det verkligen inte brist på de centrala gatorna. De allra flesta har öppen internetförbindelse, så man kan sköta sina mejlkontakter i väntan på maten, om det skulle dröja. Eller nätschack, som maken gjorde.


Husen längs huvudstråket är alla välhållna och renoverade, som den här gamla brandstationen. 


Ordspråk idag: Den som vill sälja sitt hus låter gärna måla gaveln.

(andra sidan har jag inte studerat på just de här husen).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards