Riittas ordbilder

Direktlänk till inlägg 5 september 2010

Fler strandbilder

Av Riitta - 5 september 2010 20:56

Här kommer fler bilder från Estlands stränder.


Pärnu

Första målet var Pärnu, där vi bodde nära stranden i utkanter av stan. Men där fanns en bred remsa av en massa vass varvat med leriga vattenpölar innanför strandlinjen. På bara ett par ställen hade man fyllt igen till en grusväg så man kunde komma ner till vattnet. En av vägarna låg precis nedanför oss.


Här har vi gått ett par hundra meter på en helt torr grusväg, med nästan manshög vass på båda sidor om oss. Framför oss ser vi havet bakom vassen. 


Stadsstranden i Pärnu är vit och finkornig med gott om sol- och lekplatser och myyycket långgrund. Vår närmaste strandremsa var smal och mestadels fuktig men i vattnet lika långgrund som på den populära stranden i stan. 


Den här över två kilometerlånga piren skiljer badstranden från båtinfarten. Härlig att gå på!


Saaremaa/Ösel 

Så kom vi till Saaremaa/Ösel. Även där hittade stränder, de finaste väster om öns enda stad Kuressaare. Finkorning sand och långgrunt även här.


Här på långpromenad med maken längs stränderna som bitvis är steniga.


 

Dagen var ganska mulen och ett tag försvann horisonten i soldiset. Det enda som syntes var fisknätes flöten.  


Utanför Kuressaare ser det medtadels ut så här (förutom en liten, inte helt tilltalande badstrand i viken) ... 


 

... och så här, vid infarten till hamnen utanför stan...


 

... coh så här vid småbåtshamnen på gångavstånd från centrum. Bara flakt och långgrunt. Man kan undra hur segelbåtarna kan ta sig fram där, eller hur mycket estländarna fått muddra.


 

På norra kusten av Saaremaa/Ösel finns även branta kalkstensklipppor. Bilden är från Panga som med sina 21 meter är den högsta branten på Saaremaa.Här har man en gång i tiden offrat till havet.


Saaremaa har varit ockuperat av svenskar (låg nära till hads för svenskarna på väg österut), tyskar och ryssar (var välbevakad gräns till väst på sovjettiden). Under andra världskriget flydde många i små båtar till Sverige och hamnade då på Gotland.


Mina ord idag: Världen är full av vackra platser.


 
 
katsura

katsura

7 september 2010 13:21

Javisst är världen full av vackra platser!
Tack för kommentarerna hos mig - de värmde!

http://katsura.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Riitta - 17 februari 2013 22:28

Fotosessionen i skogen fortsatte, även med annat än Legofigurer. Men här först ett par av dem i samma bild bland laven.   Jag hade ett speciellt scenario i tankarna när jag gjorden den här bilden, som var med i vår fotoutställning i november....

Av Riitta - 9 februari 2013 15:39

Åter aktiv efter lång, lång paus. Ska visa er något jag gjorde i höstas. Ibland fotar jag stort, ibland smått. Som mossor och lavar. Den här mossan med sina sprön tycker jag är allra vackrast. Och laven nedanför ser ut som små torra träd. ...

Av Riitta - 1 juli 2012 19:07


Idag har jag varit duktig, alldeles för duktig.   Jag har putsat fönstren, alla fönstrena! Äntligen, för det borde ha gjots för länge sen enligt min smak, men det har bara inte blivit av. Nu är det gjort, det är trevligt, världen ser så mycket kl...

Av Riitta - 30 juni 2012 21:26

En dag i höstas stod jag på busshållplatsen i Skanstull och väntade på 4:ans buss som dröjde ovanligt länge. I närheten av mig stod två kvinnor med en liten baby i vagnen. Min blick fastande vid de små små händerna. Den här lilla barnet hade otroligt...

Av Riitta - 24 juni 2012 21:17

Det finns en hel del som skulle kunna berättas om det dryga gångna året, men det mesta känns ändå gammalt vid det här laget. Förutom en sak: jag har blivit farmor. I april förra året. En flicka. En söt och glad tjej, ett riktigt charmtroll.   Tyv...

Presentation


Ordspråk i tiden:
Ett gott skratt förlänger livet.

Har du sett vad klockan är?

Fråga mig

2 besvarade frågor

Mina inlägg i kalendern

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Gästbok

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards